Jak walczyć z zaburzeniami snu u mężczyzn?

Udostępnij

Bezsenność to bardzo niekomfortowa przypadłość, która uniemożliwia w wielu przypadkach normalne funkcjonowanie. Długość snu, którą potrzebuje każdy człowiek jest kwestią indywidualną. Zazwyczaj jednak taki stan odpoczynku powinien trwać od siedmiu do ośmiu godzin. Jakie są sposoby walki z zaburzeniami snu u mężczyzn?

Trudności ze snem mogą rzutować niekorzystnie na funkcjonowanie całego organizmu. Niedostateczny odpoczynek w nocy prowadzi do problemów z koncentracją, która może szybko przemienić się we frustrację i powodować niemożność dogadania się ze swoimi bliskimi. W takim stanie pojawiają się także problemy w pracy czy szkole. Odpoczynek senny jest zatem bardzo ważny, a przestrzeganie godzin snu pozwala na znacznie lepsze funkcjonowanie i wykonywanie codziennych obowiązków.

Bezsenność - przyczyny 

Przyczyn takiej długo-, bądź krótkotrwałej bezsenności może być bardzo wiele. Najczęściej wymienia się przede wszystkim:

  • stresujące przeżycia - ciężki dzień w pracy, kłótnie, a także zbliżające się deadline’y - takie czynniki są niezwykle niepokojące i sprawiają, że dana osoba nie może odpocząć, gdyż ciągle skupia się tylko na nich. Negatywne myśli i zdenerwowanie skutecznie utrudniają nie tylko zaśnięcie, ale również dobry sen;
  • oglądanie horrorów - przyczyna ta może wydać się nieco banalna, ale obejrzenie strasznego filmu, który pozostawi nam w głowie jakieś krwawe obrazy, może utrudnić zaśnięcie, a nawet wywołać koszmary;
  • zbyt duża ilość kofeiny - składnik ten, który najczęściej znaleźć można w kawie czy też yerba mate, uniemożliwia zaśnięcie - głównie z uwagi na swoje działania pobudzające;
  • zaburzenia rytmu snu - problemy ze snem dotykają także osób, które dużo podróżują i narażone są na zmiany czasu. Organizm nie jest bowiem w stanie przyzwyczaić się do tak częstych zmian, w wyniku czego nie ma możliwości odpocząć. Taki problem pojawia się także u osób, które pracują na nocne i dzienne zmiany;
  • choroby - na problemy ze snem mogą mieć wpływ różne schorzenia, na przykład reumatoidalne zapalenie stawów, bezdech nocny, a nawet depresja. Zaburzenia oddychania są również bardzo niepokojące i uniemożliwiają choremu nocny odpoczynek. U mężczyzn może pojawić się również dolegliwość o nazwie nokturia, która objawia się koniecznością wstawania w nocy do toalety.

Przyczyn bezsenności jest zatem bardzo wiele. Jednorazowa sytuacja tego typu nie powinna być powodem do niepokoju. Inaczej jednak, gdy takie zaburzenia wpływają bardzo negatywnie na funkcjonowanie danej osoby. Wówczas niezbędna będzie wizyta u specjalisty. 

Walka z zaburzeniami snu - od czego zacząć?

Domowe sposoby walki z bezsennością obejmują na przykład słuchanie uspokajającej muzyki przed snem bądź wybranie się na spacer. Dotlenienie organizmu przed snem jest bardzo istotne - warto zatem przewietrzyć całe mieszkanie, a zwłaszcza sypialnię. Skutecznym sposobem na walkę z zaburzeniami snu jest również aromaterapia. Długa, gorąca kąpiel z doskonale pachnącymi olejkami rozluźnia i sprawia, że wszystkie stresujące sytuacje z całego dnia odchodzą w niepamięć.